Kun arki on ankeaa, etäpeli pelastaa!

Tänä vuonna pikkujoulukausi näyttää hieman erilaiselta. Monen yrityksen ja isomman kaveriporukan pikkujoulusuunnitelmat ovat poikkeustilanteen myötä menneet pipariksi ja näyttää siltä, että piparitkin nakerretaan tänä vuonna napaan itsekseen kotisohvalla istuen. On toki sanomattakin selvää, että turvallisuus tulee ennen hauskanpitoa, mutta negatiivisuutta tulvivan uutisryöpyn keskellä on hyvä välillä kääntää katse myös niihin asioihin, joita vielä voi, saa ja kannattaa tehdä yhdessä. Niitäkin nimittäin löytyy!

valot.jpg

Zoom-juhlista on tänä vuonna tullut suosittu ilmiö ja tämän myötä myös kysyntä etänä toteutettavalle ohjelmalle on kasvanut huimasti. Ei siis ole ihme, että etäpakopelit ovat tänä vuonna nousseet suosioon yritysten virkistyspäivien, team building - tapahtumien ja pikkujoulujen pelastajana ja moni on ollut iloisesti yllättynyt siitä, että pelaaminen onnistuu poikkeustilanteessa kätevästi myös etänä. Tällä hetkellä virtuaalisesti pelattaviin escape room - peleihimme kuuluvat valkoiseen taloon sijoittuva Lockdown, sekä kadonneen tohtorin mysteeriä käsittelevä Shackle King. Etäpakopelien suosion kasvaessa tarjontaa pyritään tietenkin kasvattamaan tämän mukaisesti ja suunnittelemme tällä hetkellä muun muassa pankkiryöstöteemaisen Mad Money - pelin lisäämistä virtuaalipelien joukkoon lähiaikoina. Tämän lisäksi myös kauhupelejä saatetaan tulevaisuudessa nähdä etäpakopelien joukossa, mikäli saamme kamalan tunnelman välittymään yhtä autenttisesti ja selkäpiitä karmivasti virtuaalimuodossa!

Miten etänä pelattava escape room - peli sitten toimii? Tämä on monelle mysteeri, mutta idea on todella simppeli: Peliä pelataan zoom-videopuhelun kautta ja yhtä huonetta pelaamaan voi osallistua 1-7 pelaajaa, joista jokainen voi fyysisesti olla vaikkapa eri maassa. Peli voidaan pelauttaa joko suomeksi tai englanniksi - nou tankero. Pelaajahahmona, hieman 1st person videopelien tavoin, toimii pakopeliohjaaja, joka liikkuu huoneessa pelaajien ohjeistuksen mukaisesti ja kuvaa koko ajan näkemäänsä. Huoneesta löytyvien arvoitusten ratkaiseminen on ohjaajan läsnäolosta huolimatta kuitenkin täysin pelaajien harteilla ja harmaita aivosoluja pääsee käyttämään pelin aikana ihan yhtä rankasti kuin perinteiseen tapaan paikan päällä pelatessa. Ainoastaan kykkiminen ja hikoileminen jää peliohjaajan harteille! Peliaika on myös virtuaalipeleissä tutut 60 minuuttia. Pelin aikana pelaajat voivat pyytää ohjaajalta vinkkiä ja kiperässä kohdassa ohjaaja saattaa myös omatoimisesti tarjota pelaajille hienovaraisen vihjeen, joka auttaa heitä pääsemään eteenpäin. Etäpelejä on meidän mielestämme todella mukava ohjata, sillä etäpelin aikana pääsemme juttelemaan asiakkaidemme kanssa normaalia enemmän ja omalla tavallamme pääsemme osallistumaan peliin aktiivisesti, vaikka me ohjaajat emme itse pulmia ratkokaan. Etäpelaajille ohjaaja voi myös turvallisesti väläyttää hymynsä :)

Etänä pelattavat pakopelit sopivat kivaksi tekemiseksi sukulaisten tai kavereiden kesken. Pelituokio videoyhteydellä lastenlasten kanssa voi olla karanteenissa eläville isovanhemmille tervetullut piristysruiske arjen keskelle ja etäpakopelin merkeissä on myös hauska viettää iltaa kaveriporukan voimin. Virtuaalipeliin osallistuakseen ei pelaajalla tarvitse olla ollenkaan aikaisempaa kokemusta pakopeleistä, sillä ohjaaja pystyy tarvittaessa tarjoamaan helpotusta, mikäli peli tuntuu osallistujille liian haastavalta. Etäpakopelit ovat ensikertalaiselle mainio tapa tutustua pakopelien maailmaan matalalla kynnyksellä, oman kodin suojasta käsin. 

konejasukat.jpeg

Pikkujoulujen ohella myös yritysten team building - harjoitusten järjestäminen on poikkeusoloissa hieman haastavaa. Etenkin isompia yritysryhmiä (1-5000 henkeä) silmällä pitäen tarjontaamme on tämän vuoden aikana lisätty etänä pelattava virtuaalinen tiiminrakennuspeli, Green Impulse, jossa kilpaillaan 3-5 hengen ryhmissä siitä, mikä tiimi saa ratkottua pelin tarjoamat arvoitukset nopeiten. Tämän pelin aikana osallistujat ovat keskenään yhteydessä itse valitsemallaan audio - tai videoyhteydellä (esim. zoom, hangouts, microsoft teams) ja saumaton yhteistyö on avain onnistumiseen! Green Impulse ei ole pakopeli, mutta pulmia riittää ratkottavaksi yhtä paljon kuin pakopeleissä ja aivonystyrät pääsevät varmasti tekemään töitä!

Vaikka pikkujouluaika siis kuluisikin kotioloissa, se ei merkitse sitä, että meidän tarvitsee täysin erakoitua. Yhdessä tekeminen positiivisissa merkeissä etäyhteyden välityksellä on entistä tärkeämpää tässä oudossa tilanteessa, jossa nyt elämme. Tällä hetkellä varovaisuus on valttia, mutta elämän ei silti tarvitse olla jatkuvaa paatosta. Hauskaa saa pitää ja pikkujoulut ynnä muut kekkerit voi edelleen järjestää, tänä vuonna se vain tapahtuu hieman eri tavalla :)

Huom: Pakopelejä pääsee Helsingin toimipisteissämme edelleen pelaamaan paikan päällä pienissä ryhmissä ja koko tiimimme noudattaa alueellisia maskisuosituksia, sekä huolehtii tarkasti omasta, sekä huoneiden hygieniasta. Pelaajien turvallisuus on meille etusijalla!

 

Teksti: Heidi, pakopeliohjaaja

Halloween, tuo vuoden paras aika, on aivan nurkan takana!

_DSC9052.jpg


Ja mörkömme teroittavat jo kynsiään ja hampaitaan, sekä pitävät paastoa, jotta mahaan mahtuu vielä enemmän epäonnisia uhreja kuin viime vuonna! Kumpikin toimipisteeme Helsingissä tarjoaa tänäkin vuonna kauhuteemaista ohjelmaa Halloweenin kunniaksi ja Erottajan Fear Factoryssa järjestämme myös ekstrajännitystä kaikille kauhun nälkäisille, joille yhden päivän Halloweenin juhlinta ei riitä.

Köydenpunojankadulla jo perinteeksi muodostunut Night of Horror palaa lauantaina 31.10. ilahduttamaan ja kauhistuttamaan pelaajia perinteisillä pakohuoneilla, jotka muuttuvat jälleen ainutlaatuisiksi kauhukammioiksi yhden illan ajaksi. Kahlekuningas - huoneessa pahuus on ottanut vallan, Blackout janoaa uhrilahjaa, Lockdownissa yliluonnollinen muuttuu todeksi, Mad Moneyn “mad” - sana saa aivan uuden merkityksen erikoislääkärin vastaanotolla, Missionissa koittavat lopun ajat ja KGB The Red Dot päästää valloilleen pahuuden siemenen. Night of Horror - pakopelit ovat suuren suosionsa asioista jo myyneet lähes loppuun tältä vuodelta ja niihin vielä mielivän tuleekin nyt hyökätä varaamaan pelikokemuksensa yhtä ripeästi kuin syvyyksien peto konsanaan. 

Erottajalla sijaitseva Fear Factory muuttuu tänä vuonna kauhujen kellariksi kahden illan ajaksi. Ihanan kamalasta Halloween Nightmare - kokemuksesta pääset nauttimaan perjantaina 23.10. klo 18:00-22:00 ja lauantaina 24.10. klo 16:00-19:00 ja klo 19.30 - 23:00. Myös kauhupeleistämme aiemmin hengissä selvinneet pääsevät tämän kokemuksen myötä nauttimaan aivan uusista karmaisevista kokemuksista Fear Factoryn synkimmissä sopukoissa. Uskallatko sukeltaa kauhujen kellariin ja kohdata möröt, jotka Halloweenin aikaan ryömivät maan päälle manan majoilta?

Lisätietoa kauhukellarista, sekä Nigh of Horror - varausohjeet löydät tältä sivulta:
https://www.amazed.fi/halloweennightmare

_DSC9078pupilliton.jpg

Erityisesti koronamörkö aiheuttaa tänä syksynä ylimääräistä kauhua kansalle, mutta tämän mörön me pidämme muista möröistä poiketen visusti aisoissa! Samalla tavoin kuin ristit ja pyhä vesi tarjoavat suojaa demoneja vastaan, voi koronamörköä vastaan varustautua kasvomaskin ja käsidesin voimalla - hyvää käsihygieniaa ja turvavälejä unohtamatta. Kauhukellarissa liikutaan rajatuissa ryhmissä ja perinteisiin escape room - peleihin ryhmiä haetaan tarvittaessa porrastetusti ruuhkan välttämiseksi, sekä turvavälien säilyttämiseksi. Käsidesiä ja kumihanskoja on molemmissa toimipisteissämme tarjolla pelien ajaksi ja myös mörkömme ovat sopeutuneet poikkeustilanteeseen, vaikka ovatkin edelleen yhtä kauheita kuin ennenkin. Muistathan myös omilla toimillasi estää koronamörön riehaantumista, eli saavuthan pelaamaan vain täysin terveenä.

Mutta entäpä jos Halloween menee kokonaan karanteenissa istuen? Tiedostamme, että riskiryhmien edustajien on edelleen vältelttävä lähikontakteja ja Halloweenin ratoksi tarjoammekin etäpelinä virtuaaliversiota muun muassa teeman mukaisesta Kahlekuningas - huoneesta. Virtuaalipeli toteutetaan videoyhteyden avulla zoom-sovelluksen kautta ja pelaajan silminä, korvina, sekä käsinä toimii peliohjaaja, joka liikkuu huoneessa pelaajan ohjeistuksen mukaisesti. Virtuaalipeliin voi osallistua useampi pelaaja omalla tietokoneellaan tai mobiililaitteellaan ja ystävien tai sukulaisten kanssa pelaaminen onnistuu näin ollen myös täysin lähikontakteja välttäen. Kahlekuningas virtuaalipeli tarjoaa hauskan teeman mukaisen kokemuksen kaikille, jotka eivät tänä vuonna pääse fyysisesti osallistumaan Halloween - rientoihin, sekä mahdollistaa escape room - elämyksen myös niille, jotka eivät asu Helsingissä.

shackleking1.jpg

Pahamaineinen sviitti 666 on ollut tyhjillään pitkään ja tähän huoneeseen liittyy selkäpiitä karmivia huhuja. Mystinen tohtori Shackle King katosi huoneeseen viimeisellä vierailullaan, eikä hänestä ole kuultu sen koommin. Huhutaan, että tohtorin kuolleen vaimon kohtalo oli ajanut hänet hulluuden partaalle ja epätoivoisiin tekoihin, joihin mahdollisesti liittyi mustan magian rituaaleja. Hotellihuoneessa tämän jälkeen vieralleet eivät ole olleet entisellään huoneesta poistuessaan ja lopulta hotelli päättikin sulkea huoneen visusti välttyäkseen laillisilta ongelmilta. Sinä olet nyt kuitenkin tarjonnut ongelmaiselle hotellille niin herkullisen rahasumman, että he ovat pitkin hampain suostuneet avaamaan huoneen sinulle yhdeksi illaksi. Selvitätkö tohtori Shackle Kingin tarinaa ympäröivän mysteerin, vai jaatko tohtorin kauhean kohtalon vierailullasi? Kuulet jo, miten sviitti 666 kutsuu sinua. Tätä kutsua et voi vastustaa! 

Etäpakopelin pääset varaamaan tältä sivulta: https://www.amazed.fi/etapakopelit

Laskeudu siis Halloweenin kunniaksi kauhukellarin syövereihin, saavu kokemaan Night of Horror - pakopelit Köydenpunojankadulla, tai pelaa Kahlekuningasta kynttilän valossa kotisohvaltasi käsin. Pelasitpa sitten millä tyylillä tahansa, takaamme sinulle ikimuistoisen ja riipaisevan Halloween - kokemuksen, joka ei jätä edes epäkuollutta kylmäksi!

inferno5.jpg

Teksti: Heidi, pakopeliohjaaja - Kuvat: aMazed Games


“Kuka nää huoneet rakentaa?” 


amazed games pakopeli


“Kuka nää huoneet rakentaa?” 


On kysymys, jonka kuulemme usein pelien jälkeen. Pakopelit ilahduttavat pelaajia kerta toisensa jälkeen jännittävillä tehtävillä, sekä kiehtovilla pelimekaniikoilla, joten ei ole ihme, että esiripun taakse tekisi joskus mieli kurkistaa - edes vähän! Ihan kaikkia salaisuuksia emme tietenkään voi paljastaa ja on myös hauskempaa, että tietyt asiat jäävät ikuisiksi mysteereiksi, mutta päätimme kuitenkin hieman raottaa salaisuuksien verhoa ja ottaa tällä kertaa blogissamme puheeksi omien pelihuoneidemme suunnittelu - ja rakennusprosessin. Jos olet joskus miettinyt, minkälaisella työpanoksella aMazed Gamesin pakopelihuoneet Helsingissä on rakennettu, tämä kirjoitus on sinua varten. 


amazed games pakohuone rakentaminen

Monelle tulee yllätyksenä, että suunnittelemme ja rakennamme pakopelihuoneemme alusta asti itse. Niin kätevää kuin olisikin tilata huone valmiina pakettina muualta, jäisimme siinä paljosta paitsi, sillä huoneen suunnittelu - ja rakennusprosessi on aina ainutlaatuinen, luova ja innovatiivinen projekti, josta emme luopuisi mistään hinnasta. 


Huoneen suunnittelu on todella monipuolinen prosessi, jossa on mukana monta muuttujaa. On oltava tarina, tila, tehtävät, tavarat ja kokonaisuutta tukeva musiikki, sekä tekniikka - unohtamatta pelinvetäjien ammattitaitoa! Haastavinta huoneen suunnittelussa on miettiä tehtävät, jotka luovat huoneeseen yhtenäisen jatkuvan linjan ja ovat ajallisesti suoritettavissa pelaajien kokemuksesta riippumatta.


Ideat uusiin huoneisiin ja teemoihin lähtevät usein siltä pohjalta, minkälaisia huoneita haluaisimme itse pelata ja minkälaisia tehtäviä olisi hauska tehdä. Pakopelit ovat meille työn lisäksi myös rakas harrastus ja koluamme aina innolla läpi uudet huoneet sekä Helsingissä, että kotimaan ja ulkomaan matkoillamme. Kun erilaisia huoneita pelailee itse aktiivisesti läpi, alkaa uusia ideoita pulpahdella pintaan ja tehtävien suunnittelu saa vauhtia omien pelihetkien tarjoamista ahaa- elämyksistä. On äärimmäisen palkitsevaa päästä luomaan tyhjästä jotain sellaista, mitä haluaisi itse kokea pelaajana.


Meille on varsin mieluista yhdistellä eriasteisia tehtäviä keskenään. Pelaajilla on usein näkemyseroja siitä, minkälainen tehtävä olisi hauska ja pyrimmekin tarjoilemaan huoneen sisällä kaikenlaisia tehtäviä, jotta kaikille löytyy sopivaa tekemistä. Huoneet ovat pikkuhiljaa muuttumassa enemmän tekniksiksi, ja monenlaista luovuutta vaativat pulmat ovat ajan myötä yleistyneet, mutta perinteiset numerokoodit kulkevat myös edelleen mukana jossain määrin, niiden monipuolisuuden vuoksi.


Huoneemme rakennetaan käsityönä ja työntekijöillämme on osaamista joka lähtöön. Tiimimme koostuu useiden eri alojen, taiteiden ja tieteiden opiskelijoista sekä amattilaisista.

Huoneemme rakennetaan käsityönä ja työntekijöillämme on osaamista joka lähtöön. Tiimimme koostuu useiden eri alojen, taiteiden ja tieteiden opiskelijoista sekä amattilaisista.

Projektin aikataulua suunnitellessa täytyy ottaa huomioon, että yksi pelihuone poistuu kokonaan käytöstä rakennusprosessin ajaksi. Vanhan huoneen purkaminen ja uuden huoneen rakentaminen on siis hyvä sijoittaa sellaiseen väliin, jolloin varauskalenterissa ei ole päällä kaikista vilkkain ruuhkahetki. Esimerkiksi keväällä koronan suljettua pelikalenterit, oli otollinen hetki rakentaa uusi huone, Mission. Kiivas suunnittelu tehtävien ja pelinkulun osalta alkoi jo alkuvuodesta ja fyysisiin sahaamis-poraamis-kolvaamistöihin meni kolmisen kuukautta. Huone avattiin kesäkuun lopulla 2020. 


Vaikka Mission on luokiteltu haastavuustasoltaan vaikeaksi, on se täysin kaikkien pelattavissa, pelikokemuksista riippumatta. Ei tarvitse olla taikuri tai pakopelivelho, että huoneesta pääsisi ulos. Mission on enimmäkseen luovaa intuitiota tarjoileva huone ja houkuttelee visuaalisuudellaan monipuolisiin ratkaisumalleihin. Monesti voi olla jopa apua, että on vähemmän pelihistoriaa muista huoneista, sillä silloin mieli on avoimempi kokeilemaan erilaisia tapoja edetä pulmien parissa. Mission on todella monipuolinen ja yllättävä huone ja monet ovatkin kehuneet sitä parhaaksi pelaamakseen pakopeliksi. Huoneen vaikeustaso tarjoaa myös koko tunnille tekemistä.


Yksityiskohta uusimmasta huoneestamme, Missionista

Yksityiskohta uusimmasta huoneestamme, Missionista

Uusimmasta huoneesta päästään toiseen kysymykseen, jota kuulemme paljon - nimittäin siihen kuinka usein huoneet uusitaan. Huoneiden elinikä vaihtelee tapauskohtaisesti ja keskimäärin huoneet uusitaan noin 3-5 vuoden välein. Tähän ei kuitenkaan ole olemassa tiukkaa ennalta määrättyä aikarajaa, sillä jokainen huone on oma yksilönsä. Uusimisen kanssa ei tarvitse turhaan kiirehtiä silloin, kun huone houkuttelee tasaisesti innokkaita pelaajia vuodesta toiseen ja suosio pysyy hyvänä. Toisin sanoen, annamme huoneen aina elää niin kauan kuin se hengittää. 


Yksi suuri ylpeydenaiheemme on se, että huoneissamme käytetään paljon kierrätettyjä materiaaleja ja aitoja tavaroita. Näiden metsästäminen ei aina ole helppo tehtävä ja rekvisiitan etsiminen vie helposti yllättävän paljon aikaa. Helsinki on meidän onneksemme kuitenkin pullollaan kirpputoreja ja muita käytettyjen tavaroiden aarreaittoja, joista on hyvä käydä haalimassa monenlaista rekvisiittaa eri teemaisiin huoneisiin. Koska pyrimme tilaamaan mahdollisimman vähän valmista tavaraa tai valmiita tehtäviä, myös rakentamisessa kestää kauemmin. Hyvää kuitekin kannattaa odottaa ja kärsivällisyys palkitaan. Kun suunnittelemme ja toteutamme huoneemme alusta asti itse, voimme kehittää tehtävät aiheen mukaan ja rakentaa niihin tarvittavan tekniikan. Tämän ansiosta osaamme myös korjata heti mahdolliset rikkoutuneet osat ja selvittää ongelmatilanteet välittömästi.


Karkeasti laskettuna huoneiden suunnittelusta valmistumiseen menee aikaa noin puolisen vuotta. Jokainen huone on tietenkin oma yksilönsä ja projektin pituuteen vaikuttaa myös se, minkä tyyppisestä huoneesta on kyse. Kun peliin lisätään uusi elementti, myös testattavaa on enemmän. Esimerkiksi kauhupelit näyttelijöineen vaativat luonnollisesti useita läpikäyntejä mörköjen ja efektien kanssa.


Siinä vaiheessa, kun huoneen rakenteet ja tehtävät alkavat olla valmiina, suunnitellaan vielä musiikki ja mahdolliset äänitehosteet. Testipelejä järjestetään huoneesta ja ohjattavuudesta riippuen monia, joiden aikana käymme läpi tehtävien toimivuuden ja opetamme työntekijämme ohjaamaan pelejä. Testaamme myös huoneemme itse ja viimeiseen silaukseen käytämme omia työntekijöitämme, sekä ulkopuolisia testipelaajia. Näin tehtävät, muutokset ja mahdolliset puutteet tehtävissä tai vinkeissä saadaan hiottua ja viimeisteltyä timanttisiksi ennen kuin avaamme huoneen maksaville asiakkaille. aMazedilaiset ovat kuin suuri perhe, kaikki työntekijät vaikuttavat lopputulokseen niin, että jokainen voi seistä huoneen takana ylpeydellä!


aMazed Games pakopeli rakentaminen

Teksti: Heidi, kuvat: Erkki, aMazed Games

Naurua ja huutoa pimeydessä - aMazed mörön elämää

amazed games horrorescape

Käynnissä olevan mörkörekryn myötä olemme saaneet paljon kyselyitä mörkönä olemisesta ja kauhupakopelien tunnelmasta.

Meillä aMazedilla on neljä vakituista kauhupakopeliä, joissa mörkö on oleellisena osana luomassa tunnelmaa. Pelin edetessä sinua saatetaan tarrata nilkasta tai yllättää, noh sanotaanko nyt niin että mistä vaan! Pimeydestä saattaa hyökätä olio, jolla on sinulle jotakin tärkeää, mutta kannattaa olla varuillaan, sillä tuo painajaisten hiippailija voi myös lukita oven perässään!

Toisinaan Kampin toimipisteen huoneet muuttuvat myös kauhuversioiksi, sillä aMazed-porukka on tunnetusti hyvin innoissaan tiivistunnelmaisista kokemuksista! Järjestämme pop up-tapahtumia ja Haunted Dinnereitä, joissa illallinen nautitaan pimeyden voimilla höystettynä. 

Mörön työ on hauskaa, jännittävää ja fyysistä. Missä muualla saat luvan kanssa karjahdella ja hiippailla vieraiden ihmisten niskan taakse? Möröltä vaaditaan hyvää tilannetajua, luovuutta, mielikuvitusta, huumoria ja vastuuta. Parhaimmillaan työ on silloin kun pelaaja uskaltaa pelätä ja nauttii siitä. Naurujen ja kiljahdusten suloiset soinnut vuorottelevat ja pelistä kehkeytyy hyljättyjen sielujen kauhutanssiaiset. Välillä on nimittäin mörkö myös nähty tanssittamassa pelaajia eräässäkin sairaalassa….

Seuraavia asioita kysellään usein pelien ja kokemusten jälkeen, joten avataanpa vielä muutamaa seikkaa tarkemmin:

Käykö pelaajat koskaan kiinni, onko ikinä tapahtunut mitään?

Möröille on oleellista aistia ja tutkailla pelaajien reaktioita. Turvavälit on tärkeitä kaikkien turvallisuuden kannalta ja tehtävään koulutetaan tarkasti. Pelko ilmenee eri tavoin ihmisissä ja välillä säikähtäminen aiheuttaa tahtomattomia käsien heilutteluita. Silloin tällöin kun meno on käynyt kovin intensiiviseksi, on pimeydessä saattanut töytäisy vahingossa osuakin, kerran on mörkö päässyt mukaan jopa leikkimieliseen painiin. Useimmiten mustelmat ovat johtuneet siitä, että mörkö itse juoksee pimeässä innoissaan seinää päin…

Mikä on hauskin kokemus kauhupelissä?

Parasta on, kun pelaajat alkavat nähdä omiaan ja epäilevät kaikkea näkemäänsä. Toisinaan pelaajat säikkyvät toisiaan ja omia jopa varjojaan. Pelin jälkeen ihmetellään yhdessä, että hetkinen kuinkas monta hahmoa huoneessa todella olikaan!

Monesti nähdään myös erilaisia kivi-paperi-sakset arpajaisia ja kiistoja siitä, kuka ryömiin ensin avautuneeseen pimeyteen.

Minkälaista kauhuhuoneessa on?

Riippuu täysin ihmisestä mikä on pelottavaa ja mikä on hauskaa. Oikeastaan ainoa neuvo on, että kun tulet kauhupeliin tai -tapahtumaan, uskalla pelätä ja reagoida. Olet hetken kuin keskellä kauhuelokuvaa, imeydy tunnelmaan ja nauti siitä! Kerrankin on turvallista pelätä ja pelon voittaminen on todella voimaannuttavaa!

Miltä vaikutti? Kiinnostuitko mörkönä olemisesta? Jos kauhupakopelit houkuttelee ja haluat tietää lisää, tule pelaamaan Erottajan Fear Factory-pelejä ja hae meille töihin! 

Aiempaa kokemusta ei tarvita (se on kuitenkin plussaa), koulutamme tehtävään. Tarvitset rohkean ja avoimen mörkömielen, suomen ja englannin kielen taidon. 

Kuvalliset hakemukset + CV:t pyydetään osoitteeseen rekry@amazed.fi. Haku on voimassa 31.8. asti.

Lisätietoa voi tiedustella contact@amazed.fi

Kauhutapahtumista tiedotamme Facebookissa ja Instagramissa. Ota seurantaan!

Facebook

Instagram

- Erkki, mörkö aMazed Games

Tekemistä Helsingissä

“Ei oo mitään tekemistä!” lienee kaikille lapsuudesta tuttu lause, jota tuon tuostakin tuli toisteltua vanhemmille tylsinä hetkinä. “Siivoa huonees” on tähän se yleisin vastaus, joka ei tunnetusti kelvannut kenellekään tekemiseksi lapsena, eikä kyllä kelpaa ainakaan allekirjoittaneelle vielä aikuisenakaan! Tätä kysyjää on turha edes lähestyä rikkalapion, tiskiharjan tai muiden arkirutiinien kanssa silloin, kun haetaan elämyksiä ja viihdykettä. Mikäli kavereiden joukosta moisia viisastelijoita löytyy, he saattavat yllättäen löytää itsensä kauhupakohuoneesta mörön seurasta. 


Mutta palataanpa peliohjaajan kostoaikeista takaisin siihen tekemiseen! Kun puhutaan illanvietosta, viihdykkeestä ja unohtumattomista elämyksistä, ei tarjonnan osalta varmasti ole pääkaupungin voittanutta. Illanviettopaikat Helsingissä eivät käymällä lopu kesken ja uusi elämys odottaa keskustan alueella lähes joka nurkan takana. Helsinki tuntuu olevan pullollaan jos jonkinmoista puuhaa, mutta tästä huolimatta paikallinen löytää itsensä usein vanhan tutun kysymyksen ääreltä: Mitä tekemistä tälle illalle löytyisi? Mihin suunnata siinä vaiheessa kun tavallisimmat illanviettopaikat Helsingissä on nähty ja olisi aika keksiä jotain ihan erilaista?


Kauhupakopelit ovat aina etusijalla omalla suosituslistallani, myös silloin kun kukaan ei ole sanallakaan maininnut kotiaskareita. Möröllinen kauhupakopeli on elämys, jota vilpittömästi (joskin ehkä hieman sadistisesti) suosittelen jokaiselle kokeiltavaksi ainakin kerran elämässä. Kauhun ystävät voivat suunnata Erottajalla sijaitsevaan Fear Factoryyn, joka tarjoaa kolmea erilaista kauhupakopeliä, joista kahta on mahdollista pelata myös möröttömänä versiona. Mikäli tekemistä kaivataan koko perheelle, tai herkästi säikkyville, kannattaa peli silloin valita aMazed Gamesin Kampin toimipisteen valikoimasta, josta löytyvät perinteiset möröttömät, mutta hyvin tunnelmalliset ja elämykselliset pakopelit.




Pakopelien puoleen voi kääntyä myös silloin, kun Helsinki yllättäen muuttuu sateiseksi ja koleaksi paikaksi kesken mukavan kaupunkiloman. Tekemisen puutteen tai huonon sään sattuessa lyhyen varoitusajan pelejä voi samana päivänä tiedustella meiltä puhelimitse ja seuraavalle päivälle peliajan voi myös varata kätevästi nettisivuiltamme. 




Pakopelit ovat kaikille sopivaa matalan kynnyksen tekemistä, jota voi helposti lähteä kokeilemaan vaikkapa hetken mielijohteesta. Kukaan ei kastu, kekenkään ei tarvitse urheilla, hikoilla, heittää tai tähdätä, eikä kiusalliselle small talkille ole aikaa kuin vasta pelin jälkeen. Jutun juurta peliseurueen kesken sitten riittääkin koko loppuillaksi, kun pelikokemusta käydään yhdessä läpi tuopin tai illallisen äärellä. Peli jättää mielen myös mukavan virkeäksi, vaikka aivot olisivatkin tehtäviä ratkoessa menneet hieman solmuun. 



Jos tylsyys on päässyt yllättämään, lupaan, että se kaikkoaa viimeistään siinä vaiheessa kun saat kauhupakohuoneessa mörön kintereillesi. En ehkä voi luvata, että pääset pakoon möröltä, mutta paon harmaasta arjesta voin sinulle taata. Seuraavan kerran kun mietit “Mitä tehtäis?” tiedät jo valmiiksi paljon paremman vaihtoehdon, kuin se ainainen huoneen siivoaminen. Laita siis imuri takaisin siivouskomeroon ja tule pelaamaan. Mielesi tekee kuitenkin! :) 





- Heidi, peliohjaaja aMazed Games

Miten voitat escape room pelissä?

shutterstock_247201768 kopio.jpg

MITEN VOITAT ESCAPE ROOM - PELISSÄ?

aMazed Gamesin peliohjaajat ovat viiden vuoden aikana ohjanneet tuhansia pakopelejä ja tietävät parhaimmat vinkit siihen, miten onnistua escape room-pelissä ja mahdollisesti tehdä ennätyksen. Nyt me haluamme jakaa faniemme kanssa mitä kannattaa ja mitä EI kannata tehdä voittaakseen pakohuonepelin.

1.     TARKASTA HUONE HYVIN

Tämä vinkki saattaa tuntua kliseeltä, mutta eivät suinkaan kaikki onnistu suoriutumaan siitä, kun kello tikittää ja adrenaliini virtaa.

Kun peli alkaa, käykää läpi järjestelmällisesti joka ikinen nurkka, kaappi, lokero ennen kuin siirrytte itse tehtäviin.  Ei kannata heti jumittua ensimmäiseen lukkoon, koska tämä usein haaskaa aikaa. Kaksoisagentti X -huoneessamme on tärkeä ”laatikko”, joka on heti pelin alussa kaikkien nähtävillä keskellä huonetta, mutta siitä joutuu usein antamaan vinkin, koska pelaajat eivät malta tarkastaa järjestelmällisesti koko huonetta.

2.     KOMMUNIKOINTI

Kommentoikaa jatkuvasti toisillenne mitä teette. ”Minä löysin kartan, laitan pöydälle. Löysin lukon, kolminumeroisen” yms. Erityisesti  suurikokoisissa joukkueissa, joissa on 5-7 pelaajaa, usein näkee valvontakamerasta, että porukka hajoaa. Jokainen käy huonetta läpi itsenäisesti, löytää asioita ja pahimmassa tapauksessa piilottaa ne takaisin kertomatta toisille tai ratkaisee tehtäviä itse salaa muilta. Jos pelaajat eivät puhu toisilleen, tärkeät esineet jäävät ilman huomiota ja palapelin palaset eivät mene paikoilleen.

Suosittelemme, että puhutte jatkuvasti siitä mitä näette, mitä löydätte, mitä aiotte tehdä. Kerätkää kaikki löytämänne esineet samalle pöydälle tai tasolle, jotta koko ryhmä voi keskittyä samaan tavoitteeseen, pelin palojen yhdistämiseen.

Pysykää järjestelmällisinä ja rauhallisina, kaaos aiheuttaa ajanhukkaa. Laittakaa ne esineet, jotka olette jo käyttäneet, eri pöydälle tai johonkin omaan kulhoon/laatikkoon. Näin kukaan ei haaskaa aikaa samojen vihjeiden ja avainten läpikäymiseen (ja se helpottaa peliohjaajan siivoustyötä pelin jälkeen!).  Vihje/esine joka ei sopinut heti johonkin tehtävään, voi olla todella tärkeä myöhemmin. 

Kyseenalaistakaa toistenne päätöksiä. Ihmiset ovat usein valmiita vastaanottamaan ns. ryhmänjohtajan (johtaja usein valikoituu automaattisesti ilman ryhmän päätöstä, se on se äänekäs tyyppi joka ottaa ohjat käsiinsä) päätöksiä ja joidenkin ihmisten mielipiteitä tyrmätään. Pakohuonepeli on tiimipeli ja usein eriävät mielipiteet vievät oikeisiin ratkaisuihin. Peliohjaajana näkee valvontakamerasta kuinka peli ei etene, koska vähemmistöpäätöstä ei pantu täytäntöön ja”johtajan” päätös ei tuottanut toivottua tulosta. Älkää tyytykö vain yhteen mielipiteeseen, kokeilkaa kaikkia ryhmässä esille tuotuja ratkaisuja, huolimatta siitä miten hulluilta ne kuulostavat, usein ne ovat oikeita!

3.     VINKIT

Ottaa vai eikö ottaa vinkkejä? Pitäkää mielessä, että vain todella pieni osa peleistä menee täysin ilman vinkkejä, eikä se ole välttämättä pelin tarkoituskaan. aMazed Gamesin pakohuoneissa vinkkien määrää ei ole rajoitettu, koska olemme sitä mieltä, että pelin etenemisen kannalta on hyvin tärkeää, että vinkkejä saa rajattomasti. Tämä ei kyllä tarkoita, että annamme vinkkejä aina kun asiakas haluaa, koska peliohjaaja tietää pelin kulun kannalta tarpeellisten vinkkien ajankohdan. Oikean ajankohdan etsiminen on taidetta. Liian aikaisin annettu vinkki tuhoaa pelaajien onnistumisen kokemuksen, jos peliohjaaja on sitä mieltä, että pelaajat keksivät sen pian itse.

Pyrimme aina siihen että asiakas saisi hyvän elämyksen oivaltamalla asioita itse ja siihen ei välttämättä kuulu kymmeniä vinkkejä. Tämän takia vinkkimonitori saattaa pysyä pimeänä, vaikka pyysitte vinkkiä:)

Ymmärrämme että monet pelaajat haluavat kisata parhaasta ajasta, jolloin he eivät halua vinkkejä ollenkaan. Ylpeitä hardcore eskapisteja on paljon ja tämän blogin kirjoittajana minä olen yksi heistä.  Jos ette halua vinkkejä, muistakaa säännöllisin ajoin käydä katsomassa kellosta (jos huoneessa on sellainen) aika ja pitäkää mielessä se, että pelaajina ette voi tietää kuinka paljon peliä (ja uusia huoneita) on vielä jäljellä - vain peliohjaaja tietää tämän.

Jos peliryhmänne päättää että ette halua vinkkejä, suosittelemme että pyydätte peliohjaajaa kysymään teiltä, haluatteko vinkkiä silloin kun se on peliohjaajan mukaan tarpeen. Peliohjaaja aina kunnioittaa tätä pyyntöä. Tätä ei lasketa vinkiksi vaan se on peliohjaajan muistutus siitä, että ajan puolesta nyt olisi hyvä aika ottaa vinkki, koska on vaarana, että ette pääse ulos huoneesta (jos se on tärkeää). Hyvä kohta vinkin pyytämiselle on silloin, kun kaikki pelaajat seisovat paikallaan eikä kukaan enää kokeile mitään. Kun pelaajat päättävät, että pelaavat pelin ilman vinkkejä, kantavat he myös riskin siitä, että peli ei ole niin sujuvaa taikka nautittavaa, jos peliohjaajan kädet ovat sidotut. 

Tärkein neuvo mitä haluamme antaa liittyen vinkkeihin on seuraava. Lukekaa vinkit hyvin ja luottakaa peliohjaajaanne. Peliohjaaja tietää ratkaisun jokaiseen ongelmaan ja jokaiseen lukkoon pelihuoneessa. Valitettavan usein pelaajat lukevat vain pari sanaa vinkistä tai päättävät olla välittämättä vihjeestä. Ymmärrämme, että paineen alla vinkkeihin voi olla vaikea keskittyä, mutta ottakaa hetki ja paneutukaa vinkin sanomaan, se säästää aikaa myöhemmin.

Lopuksi asiaa lukoista, koska riippumatta pelihuoneen teemasta tai tyylistä, lukot ovat kivoja ja niitä on aina jonkin verran riippuen pelin rakentajan innostuneisuudesta. Lukot ovat kinkkisiä, niiden menestyksekäs avaaminen edellyttää sitä, että kaikki numerokiekot ovat tarkasti paikoillaan lukon määräämän viivan kohdalla. Eri ihmiset käsittelevät lukkoja eri tavalla ja esimerkiksi aloitteleva escape room -fani ei välttämättä tiedä miten lukko toimii. Usein näemme tilanteita, joissa pelaaja ilmoittaa jo kokeilleensa tiettyä koodia lukkoon, jolloin ryhmä luovuttaa tehtävän suhteen, vaikka koodi oli oikein, mutta sitä ei osattu laittaa oikein numerolukkoon. Kannattaa aina pyytää toinen pelaaja paikalle, jos itse ei onnistu avaamaan lukkoa, vaikka se kolahtaakin itsetuntoon, kyseessähän on kuitenkin yhteinen tavoite: pako:).

Summa summarum, tarkastakaa huone, pitäkää pää kylmänä, puhukaa kaikesta mitä huoneessa tapahtuu sekä luottakaa peliohjaajaanne. Pako on loppujen lopuksi pieni osa elämystä. Tärkeintä on pitää hauskaa ja nauttia pelistä ystävien ja perheen kanssa!

TOP 10 HULLUIMMAT ESCAPE ROOM - TAPAHTUMAT

room.png

TOP 10 HULLUIMMAT ESCAPE ROOM - TAPAHTUMAT 

aMazed Games on huhtikuussa kolme vuotta täyttävä escape room -yritys, ja nyt synttäreiden kunniaksi työntekijämme ovat koonneet yhteen meitä viihdyttäneitä tapahtumia, jotka ovat piristäneet peliohjaajien päivää. Monet asiakkaamme janoavat tietää, mitä kaikkea pakohuoneissa tapahtuu. Täältä tulee meidän oma lista.  

DUDE, WHERE’S MY FRIEND?

10. Hädässä ystävä tunnetaan. Kahlekuningas - pakohuoneessa pelaajat sitoivat kaverinsa ketjuilla sänkyyn ja unohtivat hänet sinne kun pääsivät ulos huoneesta. Asia huomattiin vasta kun siirryttiin kuvanottotilanteeseen. Kaveruksilla oli varmaan paljon juteltavaa pelin jälkeen...

LAPSISSA ON TULEVAISUUS

9. Lapsille on usein vaikeaa löytää mielekästä tekemistä pakohuoneessa. aMazed Gamesissa kävi perhe, joka löysi ratkaisun ongelmaan. Pelaajilla oli vaikeuksia saada kolminumeroista numerolukkoa auki, joten porukan ainoa lapsi laitettiin istumaan lukon viereen, ja kokeilemaan kaikkia mahdollisia yhdistelmiä (alkaen 001, 002, 003…) sillä välin kun aikuiset etsivät vinkkejä.  Mihinköhän lukuun lapsi pääsi..:)?

LUOVAA AJATTELUA

8. Kun kaikki muu pettää eikä ratkaisua näy, pelaajat usein turvautuvat luoviin tai krhm...epätoivoisiin ratkaisuihin.  Ei ole toista yhtä määrätietoista ihmistä kuin pakohuoneen asiakas, joka on päättänyt että ainoa ratkaisu pakenemiseen on nousta kasaamiensa huonekalujen päälle ja paeta pakohuoneen avoimen katon kautta.

Myöskään kalterit eivät pidättele määrätietoisia pelaajia. Kerran asiakkaat venyttivät Kaksoisagentti X - huoneen pidätyssellin kaltereita ja päästivät hoikimman pelaajan läpi, jotta hän voisi etsiä ratkaisua muualla. Toisella kerralla miesasiakas nosti sellin oven kokonaan pois saranoilta muiden pelaajien hurratessa. Joukkuehenkeä tämäkin.

Monesta joukkueesta usein löytyy lukkoseppä taikka lukkoseppä-wannabe. Silloin lukot avataan pyörittelemällä ilman vihjeitä ammattitaidolla ja päästään ulos nopeasti. Jokainen meistä on joskut syyllistynyt numerolukon viimeisen numeron pyörittämiseen, mutta nämä kaverit pyörittävät kaikki 3-4. Meillä saattaisi olla työpaikka tällaiselle rautaiselle ammattilaiselle.

MCGYVER

7. Pelejä rakentaessamme yritämme aina miettiä läpi kaikki mahdolliset skenaariot ja riskit, mikäli laitamme tiettyjä esineitä huoneeseen. Kokemus on kuitenkin osoittanut, ettemme aina pysty ennakoimaan kaikkea. Yhdessä pakohuoneessamme oli oikeita (ei-sytytettyjä) kynttilöitä luomassa tunnelmaa. Koska huoneesta ei löydy tulentekovälineitä, ajattelimme asian olevan ok. Ei ollut. Tosielämän McGyver kantoi tulitikkuja taskussaan ja oli juuri sytyttämässä viimeistä kynttilää, kun peliohjaaja ryntäsi paikalle keskeyttämään touhun. Tulen sytyttäminen pakohuoneessa on kombona yllättävän huono. 

OVELA TOVERI

6. Tämä on henkilökohtainen suosikkini. Vinkkiääni vaihtelee eri yritysten välillä, ja tässä tapauksessa pelaajat näköjään unohtivat miltä se kuulostikaan. Peliohjaaja yritti herättää pelaajien huomion soittamalla vinkkiääntä yhä uudestaan ja uudestaan, mutta turhaan.  

Onneksemme yksi pelaajista kuitenkin havahtui ääneen, kävi aina salaa eri huoneessa lukemassa vinkit ja esitti ne muille omina havaintoinaan. Kaverit olivat kovin vaikuttuneita kaverin älykkyydestä. Ovela kettu.

“HÄTÄ”TILANNE

5. Tämä tilanne on tuttu monelle pakohuoneyritykselle. Asiakas on niin sisällä pelin tarinassa, että raja todellisuuden ja pakohuoneen tarinan välillä hämärtyy.  Pankkiryöstö -huoneessamme on kännykkä. Kerran pelaaja soitti numeroon 112 ja pyysi hätäkeskuksen työntekijöiltä vinkkiä siihen, mitä tulisi tehdä jos on juuri ryöstänyt pankin ja poliisit ovat tulossa. Asiakas oletti, että hän on soittamassa meidän järjestämään ja peliin kuuluvaan hätänumeroon. Onneksi peliohjaaja ehti paikalle ajoissa. Muistattehan, että vaikkei puhelimessa olisi SIM-korttia, sillä pystyy silti soittamaan yleiseen hätänumeroon, eli siihen todelliseen. :)

MITEN JA MIKSI?

4. Eräs asiakkaamme tutki seinässä olevaa noin 15 cm kokoista reikää, josta mahtui laittamaan käden salahuoneeseen.  Emme voi paljastaa mikä reiän tarkoitus oikeasti on, mutta sen voimme paljastaa, ettei se ainakaan ole  käden työntäminen toiselle puolelle, ison (useita metrejä pitkän ja leveän) villamaton rullaaminen samalla kädellä (miten???), ja yritys kiskoa se toisen huoneen puolelle (sen 15 cm reiän kautta). Lopputuloksena oli reikään napakasti jumittunut matto, jota työntekijöiden kanssa yhteisvoimin yritettiin (itkunsekaisen naurun lomassa) sitten kiskoa suuntaan tai toiseen, ilman että seinän rakenteet hajoaisivat lopullisesti.

Eli siis miten? Raa’alla lihasvoimalla ja antaumuksella.

Ja miksi? “Se tuntui hetken hyvältä idealta, ja sitten se olikin jo jumissa tossa”.  

LOVE IS IN THE ROOM

3. Pakohuoneet ovat nykyään suosittua ajanvietettä kun etsii tekemistä Helsingissä ja monet ihmiset viettävät yhä tärkeämpiä hetkiä täällä. Joka pakohuoneyritys on varmasti avustanut kosinnassa jossain vaiheessa historiaansa. Olemme todella imarreltuja joka kerta kun saamme pyynnön muuttaa pakohuoneen tarinaa, jotta kosinta onnistuu.

aMazed Gamesin Kaksoisagentti X - huoneessa olimme viimeisen ratkaisun sijasta piilottaneet laatikkoon sormuksen. Tärkeällä hetkellä laitoimme jännittävän agenttimusiikin sijasta soimaan Haloo Helsingin "Beibi" ja pariskunta kihlautui samalla, kun valvomossa itki viisi todella onnellista peliohjaajaa.

SHERLOCK HOLMES AT YOUR SERVICE

2. Escape room - pelin aikana todellisuudentaju hämärtyy ja pelaaja keskittyy ainoastaan tavoitteen saavuttamiseen eli pakenemiseen. Tämä usein saa monet etsimään ratkaisua sieltä mistä sitä ei kannata etsiä.

Pelaajat haluavat usein ottaa arvotavaransa kuten käsilaukkunsa mukaan pelihuoneeseen. Pelin aikana pelaajat sitten usein "löytävät" toistensa laukut ja etsivät niistä vihjeitä. Syntyy paljon hämmennystä ja jälkeenpäin naurua kun pelaajat ymmärtävät käyneensä muiden henkilökohtaisia tavaroita läpi.

Adrenaliinin virratessa pelaajat usein etsivät ratkaisuja pakohuoneen rakenteista, mikä on ihan ymmärrettävää ottaen huomioon että monissa pakohuoneissa ratkaisu ON piilotettu ilmastointiluukkuihin yms. Vuosien aikana olemme nähneet yrityksiä purkaa pistorasioita, pöytäpuhelimia,  lattialistoja, antiikkisohvia, kelloja, irrottaa kokolattiamattoja ja niin edelleen. Peliohjaaja on aina tarkkana tällaisissa tilanteissa ja ohjaa pelaajat pois purkamisesta kohti oikeita ratkaisuja.

STRANGER THINGS

1.  Ykköspaikalla on outo ilmiö, jonka muutkin pakohuoneyrittäjät ovat raportoineet tapahtuneen - monet pelitiimit ajattelevat samalla tavalla useita pelejä peräkkäin. Kuvitellaan että pelissä on jokin tietty tärkeä esine jota ei huomata 75% ajasta. On tiettyjä päiviä jolloin yksi tiimi löytääkin sen helposti ja niin tekevät melkein kaikki tiimit sen jälkeen tietyn ajan. Sattumaa? Mahdollisesti. On mahdollista, että esine tulee käytetymmän näköiseksi jolloin se löydetään helpommin. Tämä esine kuitenkin usein palautuu "näkymättömäksi" jonkin ajan päästä. Jääkö ratkaisu huoneeseen "leijumaan" pelin jälkeen:)? Mikä ikinä syy onkaan, se on todella outo sattuma.