“Kuka nää huoneet rakentaa?” 


amazed games pakopeli


“Kuka nää huoneet rakentaa?” 


On kysymys, jonka kuulemme usein pelien jälkeen. Pakopelit ilahduttavat pelaajia kerta toisensa jälkeen jännittävillä tehtävillä, sekä kiehtovilla pelimekaniikoilla, joten ei ole ihme, että esiripun taakse tekisi joskus mieli kurkistaa - edes vähän! Ihan kaikkia salaisuuksia emme tietenkään voi paljastaa ja on myös hauskempaa, että tietyt asiat jäävät ikuisiksi mysteereiksi, mutta päätimme kuitenkin hieman raottaa salaisuuksien verhoa ja ottaa tällä kertaa blogissamme puheeksi omien pelihuoneidemme suunnittelu - ja rakennusprosessin. Jos olet joskus miettinyt, minkälaisella työpanoksella aMazed Gamesin pakopelihuoneet Helsingissä on rakennettu, tämä kirjoitus on sinua varten. 


amazed games pakohuone rakentaminen

Monelle tulee yllätyksenä, että suunnittelemme ja rakennamme pakopelihuoneemme alusta asti itse. Niin kätevää kuin olisikin tilata huone valmiina pakettina muualta, jäisimme siinä paljosta paitsi, sillä huoneen suunnittelu - ja rakennusprosessi on aina ainutlaatuinen, luova ja innovatiivinen projekti, josta emme luopuisi mistään hinnasta. 


Huoneen suunnittelu on todella monipuolinen prosessi, jossa on mukana monta muuttujaa. On oltava tarina, tila, tehtävät, tavarat ja kokonaisuutta tukeva musiikki, sekä tekniikka - unohtamatta pelinvetäjien ammattitaitoa! Haastavinta huoneen suunnittelussa on miettiä tehtävät, jotka luovat huoneeseen yhtenäisen jatkuvan linjan ja ovat ajallisesti suoritettavissa pelaajien kokemuksesta riippumatta.


Ideat uusiin huoneisiin ja teemoihin lähtevät usein siltä pohjalta, minkälaisia huoneita haluaisimme itse pelata ja minkälaisia tehtäviä olisi hauska tehdä. Pakopelit ovat meille työn lisäksi myös rakas harrastus ja koluamme aina innolla läpi uudet huoneet sekä Helsingissä, että kotimaan ja ulkomaan matkoillamme. Kun erilaisia huoneita pelailee itse aktiivisesti läpi, alkaa uusia ideoita pulpahdella pintaan ja tehtävien suunnittelu saa vauhtia omien pelihetkien tarjoamista ahaa- elämyksistä. On äärimmäisen palkitsevaa päästä luomaan tyhjästä jotain sellaista, mitä haluaisi itse kokea pelaajana.


Meille on varsin mieluista yhdistellä eriasteisia tehtäviä keskenään. Pelaajilla on usein näkemyseroja siitä, minkälainen tehtävä olisi hauska ja pyrimmekin tarjoilemaan huoneen sisällä kaikenlaisia tehtäviä, jotta kaikille löytyy sopivaa tekemistä. Huoneet ovat pikkuhiljaa muuttumassa enemmän tekniksiksi, ja monenlaista luovuutta vaativat pulmat ovat ajan myötä yleistyneet, mutta perinteiset numerokoodit kulkevat myös edelleen mukana jossain määrin, niiden monipuolisuuden vuoksi.


Huoneemme rakennetaan käsityönä ja työntekijöillämme on osaamista joka lähtöön. Tiimimme koostuu useiden eri alojen, taiteiden ja tieteiden opiskelijoista sekä amattilaisista.

Huoneemme rakennetaan käsityönä ja työntekijöillämme on osaamista joka lähtöön. Tiimimme koostuu useiden eri alojen, taiteiden ja tieteiden opiskelijoista sekä amattilaisista.

Projektin aikataulua suunnitellessa täytyy ottaa huomioon, että yksi pelihuone poistuu kokonaan käytöstä rakennusprosessin ajaksi. Vanhan huoneen purkaminen ja uuden huoneen rakentaminen on siis hyvä sijoittaa sellaiseen väliin, jolloin varauskalenterissa ei ole päällä kaikista vilkkain ruuhkahetki. Esimerkiksi keväällä koronan suljettua pelikalenterit, oli otollinen hetki rakentaa uusi huone, Mission. Kiivas suunnittelu tehtävien ja pelinkulun osalta alkoi jo alkuvuodesta ja fyysisiin sahaamis-poraamis-kolvaamistöihin meni kolmisen kuukautta. Huone avattiin kesäkuun lopulla 2020. 


Vaikka Mission on luokiteltu haastavuustasoltaan vaikeaksi, on se täysin kaikkien pelattavissa, pelikokemuksista riippumatta. Ei tarvitse olla taikuri tai pakopelivelho, että huoneesta pääsisi ulos. Mission on enimmäkseen luovaa intuitiota tarjoileva huone ja houkuttelee visuaalisuudellaan monipuolisiin ratkaisumalleihin. Monesti voi olla jopa apua, että on vähemmän pelihistoriaa muista huoneista, sillä silloin mieli on avoimempi kokeilemaan erilaisia tapoja edetä pulmien parissa. Mission on todella monipuolinen ja yllättävä huone ja monet ovatkin kehuneet sitä parhaaksi pelaamakseen pakopeliksi. Huoneen vaikeustaso tarjoaa myös koko tunnille tekemistä.


Yksityiskohta uusimmasta huoneestamme, Missionista

Yksityiskohta uusimmasta huoneestamme, Missionista

Uusimmasta huoneesta päästään toiseen kysymykseen, jota kuulemme paljon - nimittäin siihen kuinka usein huoneet uusitaan. Huoneiden elinikä vaihtelee tapauskohtaisesti ja keskimäärin huoneet uusitaan noin 3-5 vuoden välein. Tähän ei kuitenkaan ole olemassa tiukkaa ennalta määrättyä aikarajaa, sillä jokainen huone on oma yksilönsä. Uusimisen kanssa ei tarvitse turhaan kiirehtiä silloin, kun huone houkuttelee tasaisesti innokkaita pelaajia vuodesta toiseen ja suosio pysyy hyvänä. Toisin sanoen, annamme huoneen aina elää niin kauan kuin se hengittää. 


Yksi suuri ylpeydenaiheemme on se, että huoneissamme käytetään paljon kierrätettyjä materiaaleja ja aitoja tavaroita. Näiden metsästäminen ei aina ole helppo tehtävä ja rekvisiitan etsiminen vie helposti yllättävän paljon aikaa. Helsinki on meidän onneksemme kuitenkin pullollaan kirpputoreja ja muita käytettyjen tavaroiden aarreaittoja, joista on hyvä käydä haalimassa monenlaista rekvisiittaa eri teemaisiin huoneisiin. Koska pyrimme tilaamaan mahdollisimman vähän valmista tavaraa tai valmiita tehtäviä, myös rakentamisessa kestää kauemmin. Hyvää kuitekin kannattaa odottaa ja kärsivällisyys palkitaan. Kun suunnittelemme ja toteutamme huoneemme alusta asti itse, voimme kehittää tehtävät aiheen mukaan ja rakentaa niihin tarvittavan tekniikan. Tämän ansiosta osaamme myös korjata heti mahdolliset rikkoutuneet osat ja selvittää ongelmatilanteet välittömästi.


Karkeasti laskettuna huoneiden suunnittelusta valmistumiseen menee aikaa noin puolisen vuotta. Jokainen huone on tietenkin oma yksilönsä ja projektin pituuteen vaikuttaa myös se, minkä tyyppisestä huoneesta on kyse. Kun peliin lisätään uusi elementti, myös testattavaa on enemmän. Esimerkiksi kauhupelit näyttelijöineen vaativat luonnollisesti useita läpikäyntejä mörköjen ja efektien kanssa.


Siinä vaiheessa, kun huoneen rakenteet ja tehtävät alkavat olla valmiina, suunnitellaan vielä musiikki ja mahdolliset äänitehosteet. Testipelejä järjestetään huoneesta ja ohjattavuudesta riippuen monia, joiden aikana käymme läpi tehtävien toimivuuden ja opetamme työntekijämme ohjaamaan pelejä. Testaamme myös huoneemme itse ja viimeiseen silaukseen käytämme omia työntekijöitämme, sekä ulkopuolisia testipelaajia. Näin tehtävät, muutokset ja mahdolliset puutteet tehtävissä tai vinkeissä saadaan hiottua ja viimeisteltyä timanttisiksi ennen kuin avaamme huoneen maksaville asiakkaille. aMazedilaiset ovat kuin suuri perhe, kaikki työntekijät vaikuttavat lopputulokseen niin, että jokainen voi seistä huoneen takana ylpeydellä!


aMazed Games pakopeli rakentaminen

Teksti: Heidi, kuvat: Erkki, aMazed Games