Pelaajatyypit - tunnistatko itsesi?

board-761586_1920.jpg

Peliohjaajan työssä näkee ja kuulee yhtä sun toista ja pelaajien suurimpiin huolenaiheisiin kuuluu jokaiselle ohjaajalle tuttu kysymys; “Naureskeleeko ne vaan meille siellä?”

Ensinnäkin, jokainen aMazedille valittu peliohjaaja on mahtava tyyppi ;) ja kaikki meistä haluavat tarjota omille pelaajilleen positiivisen kokemuksen. Me kannustamme pelaajia ohjaajakopissamme ja toivomme heidän onnistuvan pelissä. Ne tilanteet, joissa peliohjaajaa huvittaa, ovat yleensä sellaisia tilanteita, jotka naurattavat myös pelaajia itseään. Me myös osaamme samaistua pelaajien kokemuksiin, sillä peliohjaaja ei voi ohjata huonetta, jota ei ole pelannut läpi itse. Pelatessa aina huomaamme, että me teemme ihan niitä samoja virheitä kuin kaikki muutkin.

Kesän kunniaksi keräsimme kieli poskessa ja hyvässä hengessä kasatun artikkelin pakopelipelaajien arkkityypeistä. Nämä pelaajatyypit ovat karikatyyreja ja harva pelaaja on puhtaasti vain yhtä tyyppiä. Uskallan kuitenkin veikata, että suurin osa meistä tunnistaa näiden tyyppien joukosta itsensä ja pelikaverinsa ;)

Suorittaja.jpeg

SUORITTAJA

Suorittajalla on selkeä tavoite. Hän haluaa päästä huoneesta ulos mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Tämän pelaajan silmissä kiiluu ennätys ja vinkkien ottaminen on hänen maailmassaan heikkojen hommaa, johon hän ei taivu! Suorittaja ei paljon pysähdy ihastelemaan pakohuoneen sisustusta tai rekvisiittaa, eikä jää fiilistelemään mukaansatempaavaa tarinaa. Nyt pelataan, ja pois alta risut ja männynkävyt - sekä liian hitaasti pelaavat pelikaverit!

Vahvuudet: Suorittajan määrätietoisuus ja ripeät otteet auttavat häntä puskemaan pelissä eteenpäin. Häntä ei koskaan tapaa seisomasta toimettomana. Suorittaja on myös koko pelin ajan täysin perillä ajan juoksusta. Hän ei ikinä joudu tilateeseen, jossa yht’äkkiä peliaikaa onkin jäljellä enää muutama minuutti ja suoritettavana vielä monta tehtävää.

Heikkoudet: Eteenpäin kiiruhtaessa tietyt asiat saattavat jäädä huomaamatta. Suorittajan peliryhmässä on hyvä olla yksi hidastempoisempi pelaaja, joka pysähtyy useammin, keskittyy erilaisiin asioihin ja huomaa yksityiskohdat, jotka suorittaja itse saattaa kiireessä jättää huomiotta.

Pelivinkki Suorittajalle: Pidä yllä ripeä tahti, kirkas mieli ja periksiantamaton päättäväisyys, mutta muista, että joskus hyvästä syystä pyydetty vinkki oikealla hetkellä saattaa antaa sinulle paremman pelikokemuksen, josta myös opit enemmän. Älä siis ole itsellesi liian ankara. Kyllä se ennätys sieltä taas jossain vaiheessa sinulle napsahtaa, vaikka pari peliä jäisikin joskus kesken! :)

fiilistelijä.jpeg

FIILISTELIJÄ

Fiilistelijälle tärkein juttu pakohuoneessa on elämys. Fiilistelijä tykkää myös voittaa pelin, mutta hänelle voitto on vain plussaa - kirsikka kakun koristeena. Tämä pelaaja nauttii tarinallisen pelin juonenkäänteistä ja eläytyy peliin täysillä. Tunnelmallinen pakohuone on paikka, jossa fiilistelijä on elementissään ja yhden pelin päätyttyä hänen mielessään kummittelee jo seuraava mysteerintäyteinen ja tarinarikas pakopeli, johon hän voi uppoutua täydellä sydämellä.

Vahvuudet: Fiilistelijä jaksaa keskittyä pakohuoneen tarinaan ja tästä on hänelle hyötyä pelin edetessä. Hän myös koluaa mielellään läpi huoneesta löytyvän rekvisiitan ja rakastaa piilotettujen asioiden etsimistä. Fiilistelijä osaa vilkkaan mielikuvituksensa ansiosta ajatella luovasti monessa eri tilanteessa.

Heikkoudet: Fiilistelijä voi helposti pelin huumassa unohtaa aikarajan. Pelin loppupuolella hänelle saattaa tämän vuoksi iskeä kiire ja paniikki. Hänellä on joskus myös tapana hämääntyä ja lähteä tutkimaan vääriä asioita. Fiilistelijällä on hyvä olla pelikaverina yksi kylmäpäisempi pelaaja, joka pitää silmällä kelloa ja potkii tarinan pyörteisiin jäänyttä pelitoveria eteenpäin oikealla hetkellä.

Pelivinkki Fiilistelijälle: Älä koskaan menetä intoasi! Me rakastamme sitä, kun pelaajat nauttivat tarinasta täysillä! Muista kuitenkin pelatessa pitää silmällä myös kelloa ja pyrkiä pelissä aktiivisesti eteenpäin, sillä tarinasta pääset nauttimaan parhaiten, kun ehdit pelata pelin läpi kokonaan.

Häärääjä.jpeg

HÄÄRÄÄJÄ

Hän tekee paljon, puhuu paljon ja vaikuttaa jotenkin omituisesti olevan joka paikassa samaan aikaan. Häärääjä ei tiedä, mihin pelin osaan hän keskittyisi, joten hän keskittyy kaikkeen yhtä aikaa ja sinkoilee yhden tehtävän ääreltä toisen luo. Häärääjän pelityyliä voisi parhaiten kuvailla sanoilla “organisoitu kaaos” (äärimmäisissä tapauksissa pudottaen pois sanan “organisoitu”)

Vahvuudet: Häärääjällä on aina tekemistä. Hän puuhaa jatkuvasti, hän puuhaa pyytämättä ja hänen sisällään on todennäköisesti dynamo, joka ei koskaan ehdy. Hyöriessä ja pyöriessä hänen silmänsä osuvat välillä piilotettuihin johtolankoihin. Ajoittain hän onnistuu puuhamaan asioita myös valmiiksi - olipa se sitten tarkoituksella tai vahingossa.

Heikkoudet: Häärääjän suurin synti pelatessa on epäolennaisiin asioihin keskittyminen. Pelin logiikka ei aina vastaa hänen omaansa. Häärääjä voi kaoottisuudellaan myös suistaa pelitoverinsa raiteilta kriittisellä hetkellä. Hänen ihanteellinen pelikaverinsa on järjestelmällinen ja kurinalainen pelaaja, joka pitää touhun ruodussa.

Pelivinkki Häärääjälle: Sinulla on hurjasti puuhakasta energiaa. Avain menestykseen on tämän energian valjastaminen. Pysähdy välillä, malta tarkkailla edessä olevaa tehtävää ja ampaise vasta sen jälkeen matkaan. Pidä puuhastellessasi mielessä käsillä oleva tehtävä ja käytä ehtymätön energiasi ratkaisun ja johtolankojen etsimiseen.

Hulk.jpeg

HULK

Hulk smash! Hän riuhtoo, hän rikkoo, hän rymistelee! Tämän pelaajan ensimmäinen vaisto on repiä asiat auki, kiskoa johdot irti seinästä ja rysäyttää itsensä läpi ovista. Mihin niitä avaimia ja numerokoodeja tarvitaan?

Vahvuudet: No, Hulk ei ainakaan ole liian varovainen pelatessaan. Jos jokin asia on jumissa, hän varmasti saa sen auki. Hän on myös huoneen suunnittelijalle opettavainen pelaaja. Jos jokin voi nimittäin hajota ja lähteä irti, emmekä me ole sitä vielä huomanneet, Hulk AUTTAA.

Heikkoudet: Hulk voi pahimmassa tapauksessa rikkoa pelin kokonaan ja tämän seurauksena peli tyssää siihen. Tästä koituu harmia, paitsi omalle peliporukalle, myös peliohjaajille, jotka joutuvat korjaushommiin.

Pelivinkki Hulkille: Jos se ei irtoa kevyesti - siis K E V Y E S T I kokeilemalla, sen ei todennäköisesti ole tarkoitus irrota. Sama pätee aukeaviin asioihin. Pakohuoneessa voima ja väkivalta ovat turhia työkaluja. Vedä siis henkeä ja kanavoi sisäistä Bruce Banneriasi. Aivovoima on voimaa sekin ;)

Positiivari.jpeg

POSITIIVARI

Kaikkien kaveri, yhden ihmisen kannustusjoukko, ryhmähengen ruumiillistuma. Kun peliryhmän joukosta löytyy positiivari, jopa täysin pipariksi mennyt pelikerta kääntyy jollain ilveellä voitoksi. Hopea ei ole häpeä ja puoli kuuta peipposesta! Positiivari on lupsakka ja lannistumaton pelaaja, joka jaksaa valaa pelitovereihinsa energiaa sekä myötä - että vastoinkäymisissä.

Vahvuudet: Positiivari ei lannistu, eikä lannista. Hän kannustaa pelitovereita kokeilemaan jopa villeimmät ideat läpi ja kohauttaa huolettomasti olkapäitään metsään menneille yrityksille. Jos pelissä tulee eteen vaikea hetki, positiivari muistuttaa, ettei se vinkkien ottaminen ketään tapa. Pelin jälkeen mennään lasilliselle - joko voiton kunniaksi tai lohdutukseksi.

Heikkoudet: Liika rentous pelatessa voi hävitä ryhmälle aikaa ja tämän seurauksena johtaa kesken jääneeseen peliin. Tämä ei ehkä harmita positiivaria itseään, mutta hänen kannattaa muistaa, että muut pelaajat haluavat kovasti pelata pelin läpi.

Pelivinkki Positiivarille: Muista, että joissakin tilanteissa paras kannustus on potku takapuskuriin. Kun toisia tsempatessa samalla hoputat ryhmääsi hyvässä hengessä, saatte enemmän aikaiseksi ja kaikki ovat tyytyväisiä päästessään pelissä eteenpäin.

Tyrmääjä.jpeg

TYRMÄÄJÄ

Ei se noin voi olla. Ei se tuo ole. Ei varmasti. Sanoinko jo ei? Tyrmääjä on positiivarin kosminen vastavoima. Hän astuu huoneeseen ja keksii saman tien kymmenen asiaa, joita ei voi käyttää hyödyksi ollenkaan. Ikinä. Ihan turhia. Tyrmääjä myös tyrmää innokkaasti toisten pelaajien ideat. Se on varmasti vaan koriste, ei siinä voi olla mitään. Älä sieltä etsi, se nyt olis ihan tyhmää jos se löytyis sieltä.

Vahvuudet: Hyvällä onnella tyrmääjä osuu Hulkin kanssa samaan ryhmään ja estää tätä rikkomasta asioita. Tyrmääjä onnistuu välillä myös tyrmäämään aidosti epäolennaisia ehdotuksia, joihin kuluisi turhaan peliaikaa.

Heikkoudet: Usein tyrmääjä kuitenkin tyrmää myös yhtä monta hyvää, kuin huonoa ideaa ja tällä tavalla hän saattaa hävitä ryhmälle kallista aikaa. Hänen pelitovereidensa kannattaa olla itsepintaisia tai huolettomia veijareita, joita mukinat eivät lannista.

Pelivinkki Tyrmääjälle: Joo, me tiedämme. “Ei se tuo voi olla” mutta kokeillaanko huvikseen kuitenkin? Muista, että pakopeleissä yksi tärkeimmistä asioista on ideoiden testaaminen. Vaikka olisit itse vuoren varma, ettei jokin temppu toimi, älä puhu toisia ympäri ja estä heitä kokeilemasta - Paitsi silloin kun kyseessä on Hulk, joka haluaa testata seinän läpi kulkemista.

Houdini.jpeg

HOUDINI

Jos sen voi tiirikoida, se PITÄÄ tiirikoida. Houdini ei alennu käyttämään avaimia tai ratkomaan koodeja tehtävien avulla. Sen sijaan hän yrittää itsepäisesti tiirikoida joka ikisen avainlukon ja naksutella auki niin suuntalukot, kirjainlukot kuin numerolukotkin.

Vahvuudet: Houdini jaksaa viettää vaikka koko pelin lukkojen äärellä niitä tiirikoiden. Välillä tämä määrätietoinen tiirikointi tuottaa myös tulosta. Hänelle voisi olla ura auki rikollisissa piireissä.

Heikkoudet: Moderni pakohuone pitää yhä useammin sisällään tehtäviä, jotka toteutetaan ilman lukkoja. Tiirikointi syö myös helposti aikaa muilta tehtäviltä ja pelissä saattaa tulla kiire, mikäli joku muu ei huolehdi pelin etenemisestä kokonaisuutena.

Pelivinkki Houdinille: Me arvostamme lukkosepän taitojasi, mutta kannustamme sinua myös laajentamaan potentiaaliasi muihin pakopeleissä vastaan tuleviin osa-alueisiin. Logiikkapohjaiset tehtävät tarjoavat sinulle varmasti haastetta siinä missä lukkojen tiirikointikin!

Virtuoosi.jpeg

VIRTUOOSI

Kukaan ei tiedä mistä hän tulee ja kukaan ei tiedä missä hän on taitonsa oppinut. Legendat kertovat, että hän seilaa sulavasti läpi kaikkien escape room - yritysten huoneet jokaisessa maailmankolkassa. Virtuoosi on nimensä mukaisesti pelaaja, joka ratkoo pakohuoneessa kaiken täydellisyyttä hipoen. Tämä pelaaja ei tarvitse vinkkejä, ei stressaa, ei panikoi, eikä säädä turhia. Hän tulee huoneesta ulos ennätysajassa, eikä edes hikeä pukkaa! Hän on ihmeellinen ilmestys ja onnekkaita ovat ne peliohjaajat, jotka pääsevät todistamaan hänen ylimaallista läsnäoloaan.

Vahvuudet: Hänellä ei mitään muuta tunnu olevankaan.

Heikkoudet: Jos hänellä joskus on sellaisia ollut, niin kukaan ei niistä ainakaan tiedä.

Pelivinkki Virtuoosille: Meiltä? Hänelle? Anteeksi, mutta me haluamme kuulla häneltä vinkkejä! Opeta meitä, Senpai!



PAKOHUONEESSA TAVATAAN AIJOITTAIN MYÖS:

numeronikkari.jpeg

Numeronikkari - Hän kääntää helpoimmatkin numerotehtävät korkeammaksi matikaksi ja keksii teoriota, joista me emme osaisi edes uneksia. Meidän matematiikan taitomme eivät riitä numeronikkarin logiikan ymmärtämiseen, mutta ihailemme häntä sivusta hiljaa - ehkä hieman pelonsekaisin tuntein. 

penkkiurheilija.jpeg

Penkkiurheilija - Pelaaja, joka nököttää koko pelin ajan paikallaan ja katsoo kun muut pelaavat. Hänen onnekseen mukavat tuolit kuuluvat monen pakohuoneen vakiokalustoon.

paniikkipilleri.jpeg

Paniikkipilleri - Pelaaja, joka panikoi jo ulko-ovella. Ei hätää! Pakohuoneessa on aina exit-nappi ja kauhuhuoneissakin on turvasana.

musta hevonen.jpeg

Musta hevonen - Porukan hiljainen yllättäjä, joka on salaiselta identiteetiltään pakopelimestari. Hänen supervoimansa tulevat täysin puun takaa - joskus jopa hänelle itselleen. 

rehvastelija.jpeg

Rehvastelija - Pelaaja, joka sukeltaa huoneeseen hekottaen ja henkseleitä paukutellen, mutta huomaa pelin tuoksinassa, ettei se pelaaminen ihan lastenleikkiä olekaan.

punainen silakka.jpeg

Punainen silakka - Hän hämmentää pelitovereita piilottamalla aiemmin pelissä käytetyt johtolangat ympäri huonetta ja lukitsemalla jo avatut lukot uudelleen johonkin eri paikkaan. Miksi hän tekee näin? Kukaan ei tiedä. 

ihmelapsi.jpeg

Ihmelapsi - Lapsipelaaja, joka keksii ratkaisun pulmaan, jota aikuiset ovat ajatelleet aivan liian vaikeasti.

pallohukkainen 2.jpeg

Pallohukkainen - “Mikä paikka tämä on? Eikö tämä lahjakortti olekaan kylpylään? Keitä te oikein olette ja mihin siis haluatte minut sulkea…?”

peliohjaajawink.jpeg

Löysitkö itsesi tai pelikaverisi pelaajatyyppien joukosta? Oletko selkeästi yhtä tyyppiä, monen eri pelaajatyypin summa, vai jotain aivan muuta? Oma tyyli paras tyyli, mutta ota kuitenkin pelivinkeistä onkeesi. Ne saattavat auttaa sinua seuraavassa pelissä! :)

Peliterveisin: Heidi, aMazed Games




Etäpelit:
https://www.amazed.fi/etapakopelit
Pakohuoneet Helsingissä Kampin toimipisteellä:
https://www.amazed.fi/kampinpakohuoneet
Kauhupakohuoneet Helsingissä Erottajalla:
https://www.amazed.fi/kauhupakohuoneet