Tee se itse - pakopeli

4C78862A-7610-4025-A767-2C103F622E54_1_201_a.jpeg

Kesäjuhlien lähestyessä yksi jos toinenkin meistä etsii ohjelmaa synttäreiden, juhannusjuhlien ja mökkeilyn ratoksi. Kun haetaan rentoa tekemistä, jonka parissa viihtyvät niin perheen pienimmät kuin vanhemmatkin, kotitekoinen pakopeli on hauska ohjelmanumero, jonka suunnitteleminen on lähes yhtä hauskaa kuin pelaaminen.

Tässä blogipostauksessa katsastamme lyhyen kotikutoisen esimerkkipelin, jonka siivittämänä tarjoamme käytännön vinkkejä kotitekoisen pakopelin rakentamiseen. Vain taivas ja mielikuvitus ovat rajana hauskaa peliä suunnitellessa, mutta muutama perus asia on kuitenkin hyvä muistaa :)

Vihje, josta peli alkaa on merkattu “aloita tästä” tekstillä. Kolmen alustaansa visusti liimatun tähtitarran osoittamat värit ovat avain seuraavan johtolangan löytämiseen.

Vihje, josta peli alkaa on merkattu “aloita tästä” tekstillä. Kolmen alustaansa visusti liimatun tähtitarran osoittamat värit ovat avain seuraavan johtolangan löytämiseen.

Pidä peli selkeänä

Siinä missä pakohuoneet on rakennettu vain ja ainoastaan pelaamista varten, kotona pelattava itse tehty peli pelataan tilassa, jossa muutenkin oleskellaan ja asutaan. Kaikki talossa olevat kaapit tuskin soveltuvat pengottaviksi ja jokaista ylimääräistä peliin kuulumatonta esinettä on kotona kerrassaan mahdotonta siivota pois tieltä. Tässä siis pari vinkkiä, joiden avulla peliin kuuluvia asioita voi selkeyttää.

1. Rajaa peli tietylle alueelle
Varaa pelaamiseen tietty huone, tai huoneen osa ja pidä mahdollisuuksien mukaan kaikki peliin kuuluvat tehtävät tämän alueen sisällä. Voit käyttää pelialueen rajaamiseen vaikkapa värikästä teippiä, serpentiiniä, tai koristenauhaa. Esimerkkipelissämme kaikki peliin kuuluvat tehtävät löytyivät parvekkeelta - yhtä sisällä asunnossa suoritettavaa etsintätehtävää lukuun ottamatta.

2. Merkitse ja ohjeista
Etenkin lapsille suunnatussa pelissä ohjeistusta voi olla hieman tavallista enemmän. Ensimmäisen vihjeen voi esimerkiksi ojentaa pelin alussa pelaajille kirjekuoressa, tai vaihtoehtoisesti merkata aloituskohdan “aloita tästä” - tekstillä, kuten yllä olevassa kuvassa on tehty. Varaudu myös toimimaan peliohjaajana, joka auttaa, innostaa ja kannustaa aina tarvittaessa.

3. Käytä värejä apuna
Kirkkaat värit kiinnittävät huomion ja ohjaavat silmän alitajuisesti oikeille jäljille. Pelaajien mielenkiinto pysyy paremmin yllä, kun edessä olevat tehtävät näyttävät hauskoilta ja vetävät puoleensa. Kotitekoisessa pelissä myös herkullisesti koristeltu lukittu “loppuboksi” voi alusta asti komeilla näkyvillä motivaation lisäämiseksi.

Tähtien osoittamat värit ohjaavat pelaajan ilmapallojen luo. Seuraavan johtolangan osaset löytyvät keltaisen, sinisen ja punaisen pallon sisältä. Muun väriset pallot ovat hämäystä.

Tähtien osoittamat värit ohjaavat pelaajan ilmapallojen luo. Seuraavan johtolangan osaset löytyvät keltaisen, sinisen ja punaisen pallon sisältä. Muun väriset pallot ovat hämäystä.

Hauskuus ennen kaikkea!

Kuka haluaa tulla juhliin ja tuntea olevansa koulussa? Ei kukaan. Olipa kyseessä sitten lapsille tai aikuisille suunnattu peli, hauskuus ei ole ikinä pahitteeksi! Pidä siis paperilla annetut rasti ruutuun - tyyppiset tehtävät minimissä ja panosta käytännönläheisiin, aktiivisiin ja leikinomaisiin tehtäviin. Lasten juhlissa johtolankoja on hauska piilottaa esimerkiksi ilmapallojen tai muovailuvahan sisään. Avaimen voi kätkeä liman sekaan, tai leipoa vaikkapa kotitekoisen kylpypommin sisälle. Lelut toimivat hyvänä rekvisiittana etsintätehtävissä ja myös lapsille mieluisa leikki tai peli voi toimia yhtenä tehtävänä.

Kauhuteemaisissa juhlissa avainta tai johtolankaa voi etsiä tunnustelulaatikoista, joihin pelaaja joutuu työntämään kätensä sokkona. Tunnustelulaatikon sisältönä voi olla esimerkiksi silmämunia (kuorittuja viinirypäleitä), suolenpätkiä (pastaa) tai kuollut käsi (jauholla täytetty kumihanska) ja johtolanka pitää urheasti kalastella oikeasta laatikosta epäilyttävän sisällön keskeltä.

Ilmapallojen sisältä löytyi mystinen numero 5, sekä seitsemän jäätelötikkua, joista jokaiseen on piirretty merkintöjä.

Ilmapallojen sisältä löytyi mystinen numero 5, sekä seitsemän jäätelötikkua, joista jokaiseen on piirretty merkintöjä.

Askartele itse ja säästä!

Moni kuvittelee, että kotitekoista pakopeliä varten tarvitsee hankkia hurjasti erikoista rekvisiittaa, mutta tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Luovalla ajattelulla ja askartelutaidoilla pääsee pitkälle ja peliin voi usein käyttää hyvin edullista ja arkista tavaraa. Kuvien osoittamassa esimerkkipelissä on pyritty käyttämään edullisia, tai jo valmiiksi kotoa löytyviä esineitä, sekä vältetty lukkojen ja lukittujen rasioiden käyttämistä turhan monessa tehtävässä. Näin peli pysyy myös monipuolisena!

Kun jäätelötikut ovat oikeassa järjestyksessä, niistä muodostuu seuraava vihje.

Kun jäätelötikut ovat oikeassa järjestyksessä, niistä muodostuu seuraava vihje.

Helppo, kotitekoinen palapeli rakentuu esimerkiksi kourallisesta jäätelötikkuja! Yllä olevassa kuvassa käytetyt jäätelötikut on sunnuntain herkkuhetken jäljiltä kuurattu, kuivattu ja kierrätetty pakopelin rekvisiitaksi. Jäätelötikkupalapeliä piirtäessä tikut kannattaa asetella pöydälle vierekkäin ja teipata kiinni pöytään ylä - ja alareunasta, jotta piirtäminen ja kirjoittaminen helpottuu.

Mikäli jo suussa käyneiden (joskin perusteellisesti puhdistettujen) tikkujen käyttäminen tuntuu ikävältä ajatukselta, voi tikut toki ostaa uusina kaupasta leivonta - tai askarteluosastolta. Vaihtoehtoisesti vastaavan vihjeen voi piirtää myös valmiin palapelin taakse. Tässä tapauksessa valitse tarpeeksi pieni ja vähäpalainen palapeli, jotta sen voi helposti oikein koottuna kääntää toisin päin.

Ihmisen paras ystävä ei koskaan petä! Koiran kaulassa killuu avain, joka auttaa pääsemään pelissä eteenpäin.

Ihmisen paras ystävä ei koskaan petä! Koiran kaulassa killuu avain, joka auttaa pääsemään pelissä eteenpäin.

Kun peli pelataan kotona, on hauska liittää peliin kodista löytyviä asioita, jotka jokainen pelaaja voi helposti tunnistaa. Esimerkkipelissä perheen avulias lemmikki on otettu osaksi peliä. Lemmikin osallistamista suosittelemme vain siinä tapauksessa, että eläinystävä ensinnäkin a) pitää paljon ihmiskontaktista ja tuntee kaikki pelaajat ja b) on innolla touhussa mukana. Kovin railakkaissa juhlissa meininki saattaa olla karvakamuille liikaa ja tässä tapauksessa suosittelemme käyttämään karvaisen perheenjäsenen sijasta apurina esim. helposti tunnistettavaa pehmolelua, muotokuvaa, tai muuta vastaavaa.

Koiralta saatu avain vapauttaa käyttöön pöydällä lojuvat lukitut sakset

Koiralta saatu avain vapauttaa käyttöön pöydällä lojuvat lukitut sakset

“Outside the box”

Pelissä ei aina tarvitse turvautua laatikoiden lukitsemiseen, vaan tässäkin voi käyttää mielikuvitusta. Esimerkkipelissä avaimellisella lukolla on boksin sijasta lukittu sakset, joita tarvitaan pakkausteipillä vahvistetun kirjekuoren avaamiseen. Mikäli päätät omassa kotitekoisessa pakopelissäsi käyttää vastaavaa kikkaa, varmista, että leikattava asia on mahdoton repiä auki käsin! Mistä päästäänkin seuraavaan juttuun…

Pakkaustepillä vahvistetusta kirjekuoresta löytyy puhelin ja mystinen numero 7…

Pakkaustepillä vahvistetusta kirjekuoresta löytyy puhelin ja mystinen numero 7…

Ennakoi, missä kohtaa pelaajat voisivat fuskata - tarkoituksella tai vahingossa!

Ja pyri jättämään mahdollisimman vähän varaa fuskaamiselle. Kysy itseltäsi pelin eri vaiheita suunnitellessa: “Jos tämä johtolanka löytyy jo tässä kohtaa, voiko sen avulla vahingossa ratkaista koko pelin?”. Lineaarinen pelin kulku on hyvä tapa estää loppuratkaisun ennenaikainen saavuttaminen. Tämä tarkoittaa yksikertasuudessaan sitä, että tehtävät tulee suorittaa tietyssä järjestyksessä, jotta peli voi edetä. Näin ollen pelaajat eivät voi päästä käsiksi seuraavan tehtävään ratkomatta edellistä - > Esim. sakset ja vahvistettu kirjekuori voivat olla näkyvillä tai löydettävissä jo pelin alussa, mutta päästäkseen käsiksi kirjekuoren sisältöön, pelaajien tulee löytää ensin avain, jolla he voivat vapauttaa sakset käyttöön.

Esimerkkipelissä riskinä olisi voinut olla se, että avain olisi löytynyt koiran kaulasta ennen ilmapallotehtävän ja palapelitehtävän selvittämistä. Tämä riski minimoitiin sillä, että koira oli viekkaan blogistin sylissä paijattavana koko alkupelin ajan ja koepelaajana toimineen aviomiehen huomio kohdistui koiraan vasta palapelin kokoamisen jälkeen. Jos koira olisi juoksennellut vapaana ja pelaajan rapsuteltavana pelitilassa alusta asti, olisi avain saattanut vahingossa löytyä ennen aikojaan.

Puhelimen lukitusnäytöllä on kysymysmerkillä varustettu kuva esineestä, joka pelaajan pitää etsiä päästäkseen käsiksi seuraavaan johtolankaan.

Puhelimen lukitusnäytöllä on kysymysmerkillä varustettu kuva esineestä, joka pelaajan pitää etsiä päästäkseen käsiksi seuraavaan johtolankaan.

Hyödynnä nykyteknologiaa

Puhelimen lukitysnäytölle piilotettu vihje on hauska tapa antaa vinkkejä esim. piilotetuista esineistä tai avainkätköistä. Mikäli et kuitenkaan voi luottaa siihen, että puhelin selviää pelistä ehjänä, vastaavan vihjeen voi toteuttaa myös tulostamalla kuvan paperille ja käyttämällä tulostettua kuvavihjettä puhelimen sijasta. Testipelissä mies yritti hetken aikaa hakkeroida vaimonsa puhelinta ennen kuin tajusi, että vihje näkyy jo näytöllä :D

Halutessa numerolukon koodin sijasta voisikin olla selvitettävänä puhelimen pin-koodi, joka puolestaan avaa pelaajille pääsyn esim. puhelimesta löytyvään kuvaan, ääniviestiin tai videopätkään. Kannattaa kuitenkin muistaa, että älypuhelimessa on usein paljon ylimääräistä ja peliin kuulumatonta tietoa, joka saattaa johtaa pelaajia harhaan. Puhelimella netin syövereihin hukuttautuminen käy pelaajilta myös turhan helposti, mikäli tätä ei jollain tavalla rajoiteta.

Kuvan osoittamasta rasiasta löytyy viimeinen mysteerinumero, sekä viimeinen tehtävä

Kuvan osoittamasta rasiasta löytyy viimeinen mysteerinumero, sekä viimeinen tehtävä

Pidä pelin pituus ja vaikeustaso pelaajille sopivana

Kuten ammattilaisten suunnittelemissa pakohuoneissa, kannattaa myös kotitekoisen pakopelin kohdalla miettiä, kenelle peli on suunnattu. Lapsille suunnatut pakopelit voivat olla tasoltaan huomattavasti helpompia ja lyhyempiä kuin aikuisille suunnatut pelit ja himopelaajille vaikeustasoa, sekä tehtävien määrää voi puolestaan nostaa paljonkin. Kun suunnittelet peliä lapsille, mieti realistisesti kuinka pitkään ja kuinka monen tehtävän ajan lapset jaksavat pelin äärellä viihtyä. Älä myöskään stressaa tai lannistu jos lasten pelissä täytyy pitää välillä taukoa. Pelin tarkoitus on kuitenkin tarjota hauskaa tekemistä, ei pakkopullaa!

Palaset asetellaan värin perusteella oikeille paikoille ja nuoli osoittaa oikean suunnan, josta kolmen numeron numerosarjaa tulee katsoa.

Palaset asetellaan värin perusteella oikeille paikoille ja nuoli osoittaa oikean suunnan, josta kolmen numeron numerosarjaa tulee katsoa.

Mikä neuvoksi, kun pelaajat eivät varsinaisesti pakene pelin lopussa?

Kotitekoisessa pakopelissä lukittu mysteeriboksi/laatikko usein vastaa pakenemista. Mikäli talosta löytyy ovi, jonka voi lukita sisältä päin, voi tätä ovea toki kaikin mokomin käyttää pelin lopussa pako-ovena. Juhlissa on kuitenkin mukava myös palkita pelaajat jollain tavalla pelin päätteeksi. Viimeisestä kätköstä voisi esimerkiksi löytyä makeisilla täytetty pinata, jonka pelaajat voivat poksutella auki pelin jälkeen. Mikäli pelaaja on synttärisankari, voi syntymäpäivälahja olla myös palkintona. Mysteeriteemaisessa tarinallisessa pelissä viimeisestä kätköstä voi löytyä tarinan loppuratkaisu ja häissä pelattavan pakopelin viimeinen vihje voisi puolestaan olla kartta, joka johdattaa pelaajat ryöstetyn morsiamen tai sulhasen luo.

Testipelissä loppuboksina toimii lukittu reppu. Kolminumeroinen suuntalukko aukeaa edellisestä tehtävästä saadulla 375-koodilla ja sisältä löytyy testipelaajalle mieluisa palkinto: lahjaksi toivottu kuntohyppynaru :)

Testipelissä loppuboksina toimii lukittu reppu. Kolminumeroinen suuntalukko aukeaa edellisestä tehtävästä saadulla 375-koodilla ja sisältä löytyy testipelaajalle mieluisa palkinto: lahjaksi toivottu kuntohyppynaru :)

Luovuus on valttia!

Mikäli kotoasi ei löydy lukittavia laatikoita, ajaa reppu tai laukku helposti saman asian. Voit myös riippulukkojen sijasta käyttää polkupyörän lukkoja, jotka kieputat visusti kenkälaatikon ympärille. Esimerkkipelissä käytettiin yhtä avaimella avattavaa riippulukkoa ja yhtä numerolukkoa, joista kumpikin löytyi kotoa jo entuudestaan.

Mikäli haluat järjestää kotipakopelejä enemmänkin, maksavat myös uutena ostetut lukot itsensä takaisin nopeasti, sillä voit käyttää samoja lukkoja joka pelissä. Numerolukkoon on helppo koodata uusi koodi ja avaimelliselle riippulukolle löytyy aina käyttöä. Muutama erilainen lukko kannattaa olla varalla kotitekoista pakopeliä suunnitellessa, mutta muilta osin luova panostus on huomattavasti rahallista panosta tärkeämpi.

Miltä sinun kotitekoinen pakopelisi näyttää? Haluaisitko kuulla lisää ideoita? Vai haluatko vaan ohittaa askartelun, heittää kannat kattoon ja varata juhliisi etäpakopelin? Teitpä pelin sitten itse tai tilasit valmiina pakettina, toivotamme sinulle antoisia pelihetkiä! :)

Teksti & kuvat : Heidi, aMazed Games

Etäpelit:
https://www.amazed.fi/etapakopelit
Pakohuoneet Helsingissä Kampin toimipisteellä:
https://www.amazed.fi/kampinpakohuoneet
Kauhupakohuoneet Helsingissä Erottajalla:
https://www.amazed.fi/kauhupakohuoneet