Nemesis - Peliohjaajan haastattelu

Kerro ensin kuka sinä olet?

Hmm… mitähän sitä kertoisi. En halua paljastaa liikaa, koska mielestäni osa pelin jännityksestä tulee siitä, kun et tiedä kenen kanssa olet yhteyksissä. Asun tällä hetkellä Espanjassa kumppanini ja karvalapsiemme kanssa. On mahtavaa, että pystyn tekemään töitä etänä, koska se juuri mahdollistaa asumisen siellä missä itse haluaa. Täytän ensi vuonna 30. Hauska fakta minusta on, että ennen Nemesistä tämänkaltaiset pelit tai pakohuoneet eivät olleet minulla yhtään tuttuja, mutta nykyään olen aivan koukussa. Rakastan kauhua ja trillereitä, joten pidän myös peleistä, joissa on jonkinlainen jännityselementti. Se pitää katsojan tai pelaajan hyvin mukanaan. Olen saanut olla todella suuressa roolissa Nemesiksen luomisen aikana, mistä olen todella kiitollinen ja ylpeä. Se tuntuu siis ihan omalta projektilta.

Minkälainen peli Nemesis on?

Nemesis on escape room- tyylinen peli, mutta se pelataan täysin etänä ja pelin kesto on noin 2–3 viikkoa pelaajasta riippuen. Lisäksi peli rakentuu oman elämäsi ympärille, mikä on todella jännittävää, mutta tekee pelaamisesta myös paljon joustavampaa! Nemesiksessä on perusrunko ja tarina, mutta pelin käänteet ja lopputulos riippuvat täysin pelaajasta. Tämän vuoksi peliä ei voi kunnolla verrata mihinkään toiseen pakohuonepeliin. Se on täysin ainutlaatuinen konsepti.

Sanoit, että peli rakentuu pelaajan elämän ympärille. Mitä tarkoitat tällä?

En halua paljastaa liikaa, mutta sanotaanko näin, että koko pelin ajan elät elämääsi ihan normaaliin tapaan, mutta erilaiset yhteydenotot ja tehtävät tulevat tekemään viikoistasi jännittävämpiä.

Minkälaisia vinkkejä voisit antaa uudelle pelaajalle?

1. Heittäydy peliin mukaan! En voi painottaa tätä tarpeeksi. Sen hauskempi peli on, mitä enemmän annat sen viedä mukanaan.
2. Nemesistä on todella joustavaa pelata, mutta suosittelen valitsemaan ajankohdan, jolloin sinulla ei ole superisti kiireitä. Välillä törmää pelaajiin keillä on kauhea kiire omassa elämässä ja pelille ei jää aikaa. Se pilaa helposti pelin rytmin ja pelaajan heittäytyminen kärsii, mikä saattaa johtaa pelin lopahtamiseen.
3. Uskalla kommunikoida pelihahmojen kanssa. Juuri nämä erilaiset hahmot ja heidän kanssaan kommunikointi tekevät Nemesiksestä niin erilaisen pelikokemuksen, joten on sääli, jos pelaaja ei halua tai uskalla kommunikoida heidän kanssaan. Lisäksi hahmoilta saa apua, jos kauniisti pyytää. 😉

Oletko mokannut yhtäkään peliä?

Haha! No kokonaisuudessaan en varmaan ole, mutta pieniä mokia on varmasti tullut. Onneksi yleensä ne ovat sellaisia, että pelaaja ei ole edes huomannut ja olen vain muuttanut pelin tarinaa hieman. Mikä on täysin OK, koska Nemesis elää eri pelaajien mukaan. Ehkä kerran on tullut virhe, jonka myös pelaaja on huomannut, mutta onneksi siitäkin on selvitty hyvällä huumorilla!

Minkälainen tyypillinen työpäiväsi on Nemesiksen parissa?

Se riippuu vähän siitä, kuinka monta pelaajaa milläkin hetkellä on. Välillä pelaajia saattaa olla todella monta ja silloin ajanhallinta, sekä päivien organisointi on kaiken A ja O. Pelaajat kuitenkin aloittavat Nemesiksen eri aikoihin ja joillakin pelaajista saattaa kestää enemmän tai vähemmän aikaa. Eli minun pitää koko ajan olla kartalla missä vaiheessa peliä kukin pelaaja on! Post it-laput ja Excel ovat parhaita kavereitani. Olen myös luonut itselleni tietyn päivärytmin ja askareet mitä noudatan jokaisen pelin kanssa. Nemesistä on kuitenkin myös näin peliohjaajan näkökulmasta todella joustavaa vetää, koska kaikki aikataulut sovitaan pelaajan ja ohjaajan välillä. Tämä siis antaa myös minulle kivasti vapautta ja aikaa.

Kenelle suosittelet Nemesistä?

Kaikille! Ehkä kuitenkin erityisesti henkilöille, jotka ovat pelanneet pakohuoneita ennen ja etenkin heittäytyville persoonille. Nemesiksessä erilaiset hahmot ottavat pelaajaan yhteyttä, joten on kiva, kun myös pelaaja osaa heittäytyä tarinaan mukaan ja ottaa hahmot tosissaan. Tällä tavalla pelistä saa eniten irti, niin pelaaja kuin ohjaajakin.

Voit käydä varaamassa oman Nemesis - seikkailusi tästä linkistä: tosielämän peli | virtuaalipeli | elämyslahjakortti — Alternate Reality Lab